Kada je 2+2=5 ili 6 ili nešto drugo?
U matematici ovaj rezultat predstavlja jednu vrstu poteškoće u učenju i savlađivanju matematičkih problema!
Diskalkulija je poremećaj učenja matematike koji pokazuje da dijete u
usvajanju matematičkih procesa i načinu rješavanja matematičkih zadataka zaostaje
za svojim vršnjacima godinu ili dvije. No, djeca sa tim poteškoćama
imaju normalni i prosječni nivo inteligencije.
Diskalkulija je matematička verzija
disleksije. Radi se o rijetkom poremećaju zbog kojeg je pojedincu užasno
teško da uči i savlada matematiku.
Dok se oni s disleksijom muče s čitanjem i
interpretiranjem riječi i slova, “diskalkuličarima” problem predstavljaju
temeljne aritmetičke zakonitosti i operacije, a teško razumijevaju i
značenje i sam koncept brojeva.
Diskalkulija pogađa jednak broj ljudi kao
i disleksija – između 5 i 7% populacije. Prvi znaci da nešto nije u
redu mogu se otkriti na testovima iz matematike ako su rezultati
poražavajući.
I djeca i odrasli, dakle, mogu imati problema sa razumijevanjem veličine brojeva i njihove relativne vrijednosti. Međutim, za razliku od disleksičara sa slovima, diskalkuličari ne izvrću redosljed brojeva prilikom čitanja. Diskalkuličari obično nemaju problema sa redosljedom simbola, ali bilo šta povezano sa brojevima može biti izvor nelagodnosti pa čak i panike.
Kad biste od deteta sa diskalkulijom zatražili da broji unazad od deset, on bi uradio obrnuto, od jedan do deset, pa od jedan do devet, pa od jedan do osam i tako dalje. Često se služe prstima radi obavljanja najjednostavnijih matematičkih funkcija. Imaju i problema s percipiranjem vremena, procenjivanjem visine prostorija, promena i baratanje novcem im je noćna mora.
Ovaj poremećaj može pogoditi i ljude sa
sasvim normalnom inteligencijom i pamćenjem, a to je viđeno i kod onih s
disleksijom. I još nešto, neki ljudi s diskalkulijom mogu biti
genijalni u geometriji, statistici, programiranju što znači da taj
poremećaj ne mora nužno omesti sve matematičke aspekte, veštine ili
sposobnosti.
Ipak, ako se ne otkrije na vreme i ne počne terapija, poremećaj može postati doživotna poteškoća.
Zato je na roditeljima, učiteljima i nastavnicima velika odgovornost.
Teškoće u usvajanju matematike kod djece mogu biti lake,
umjerene i teške, pa zato postoji djelimična ili, pak, potpuna
matematička poteškoća - diskalkulija ili akalkulija.
Kod diskalkulije dijete napreduje u usvajanju matematike, ali mnogo
sporije od svojih vršnjaka i neprimjereno svojoj mentalnoj i psihološkoj dobi.
Akalkulija je, pak, potpuna nesposobnost usvajanja gradiva iz
matematike. U većine je akalkulija sekundarni, stečeni poremećaj, koji
se događa u odrasloj dobi zbog moždane lezije ili bolesti središnjeg
živčanog sistema. Nastaje zbog toga što su pogođeni dijelovi mozga odgovorni za obavljanje matematičkih operacija.
Kako prepoznati dijete s diskalkulijom?
U učenju matematike sva djeca prave, manje više, grešaka. Djeca
kojima je matematika težak predmet, uče sporije i čine više grešaka.
No, djeca s diskalkulijom razlikuju se po tome što imaju mnogo
neuobičajenih, specifičnih grešaka.
Simptomi diskalkulije mogu se
uočiti i prije nego što dijete krene u školu, ali to može prepoznati
samo stručna osoba, logoped. Polaskom u školu vidljivo je da dijete
zaostaje u usvajanju pojma broja i količine, procjenjivanja, slijeda i
računanja, a takođe se ne snalazi na brojevnoj pravoj, nizovima,
određivanju pozicije broja i razvoju matematičkog jezika. Poslije su
simptomi vidljivi kod osnovnih računskih operacija, prelazu desetice,
tablici množenja, djeljenja, razlomcima i zadacima.
Najčešće poteškoće /greške/ djeteta sa diskalkulijom
1. Dijete pogrešno upotrebljava brojeve pri čitanju, pisanju i računanju.
2. Zamjenjuje jedan broj nekim drugim. Čak i kada računa uz pomoć kalkulatora, djetetov prst stalno pritiska pogrešnu tipku.
3. Dijete zamjenjuje neke druge brojeve, a pritom
nije riječ o sličnosti oblika ili prostornog položaja brojeva, ili o
pritiskanju tipke kalkulatora koja se nalazi pored one ispravne.
4. Dijete ponavlja isti broj ili radnju više puta te
ne može preći na sljedeći korak u pisanju ili računanju. Na primjer,
ako je u prvom zadatku bio znak "+", u svim ostalim zadacima sabira bez
obzira na to što se znak promijenio.
5. Nakon usvajanja množenja množi i tamo gdje treba sabirati.
6. Dijete ogledalski okreće operacije i brojeve, narušava i okreće redoslijed operacija u izrazima sa više operacija, i u
čitanju i u pisanju brojeva.
7. Dijete daje ispravan odgovor, ali mu je potrebno mnogo više vremena nego što je uobičajeno za njegov uzrast.
8. Tokom pismenog računanja u stupcima dijete
zapisuje brojeve u uzajamno neprikladnom odnosu i zbog toga dolazi do
pogrešnog rezultata.
9. Pogrešno prepoznaje računske simbole i relativan
položaj operacija i znakova. Na primjer, "+" prepoznaje kao "-", pa umjesto
sabiranja, oduzima.
10. Dijete "preskače" jedan od obaveznih koraka u
rješavanju zadatka i veoma slabo pamti i prepoznaje niz brojeva. Može imati
teškoće sa pamćenjem ličnog, svog, broja telefona ili neće prepoznati
telefonski broj ako je izgovoren ili zapisan na drukčiji način.
Literatura:
http://vita.com.hr/roditelji-i-djeca/kod-pedijatra/item/75-diskalkulija-2-%20-2-=-5?.html
Нема коментара:
Постави коментар