уторак, 24. март 2015.

Kada je 2+2=5; Poteškoće u učenju matematike: DISKALKULIJA i AKALKULIJA


Kada je 2+2=5 ili 6 ili nešto drugo? 
U matematici ovaj rezultat predstavlja jednu vrstu poteškoće u učenju i savlađivanju matematičkih problema!

Diskalkulija je poremećaj učenja matematike koji pokazuje da dijete u usvajanju matematičkih procesa i načinu rješavanja matematičkih zadataka zaostaje za svojim vršnjacima godinu ili dvije. No, djeca sa tim poteškoćama imaju normalni i prosječni nivo inteligencije.

Diskalkulija je matematička verzija disleksije. Radi se o rijetkom poremećaju zbog kojeg je pojedincu užasno teško da uči i savlada matematiku.
Dok se oni s disleksijom muče s čitanjem i interpretiranjem riječi i slova, “diskalkuličarima” problem predstavljaju temeljne aritmetičke zakonitosti i operacije, a teško razumijevaju i značenje i sam koncept brojeva.

Diskalkulija pogađa jednak broj ljudi kao i disleksija – između 5 i 7% populacije. Prvi znaci da nešto nije u redu mogu se otkriti na testovima iz matematike ako su rezultati poražavajući.

I djeca i odrasli, dakle, mogu imati problema sa razumijevanjem veličine brojeva i njihove relativne vrijednosti. Međutim, za razliku od disleksičara sa slovima, diskalkuličari ne izvrću redosljed brojeva prilikom čitanja. Diskalkuličari obično nemaju problema sa redosljedom simbola, ali bilo šta povezano sa brojevima može biti izvor nelagodnosti pa čak i panike.


Kad biste od deteta sa diskalkulijom zatražili da broji unazad od deset, on bi uradio obrnuto, od jedan do deset, pa od jedan do devet, pa od jedan do osam i tako dalje. Često se služe prstima radi obavljanja najjednostavnijih matematičkih funkcija. Imaju i problema s percipiranjem vremena, procenjivanjem visine prostorija, promena i baratanje novcem im je noćna mora.

Ovaj poremećaj može pogoditi i ljude sa sasvim normalnom inteligencijom i pamćenjem, a to je viđeno i kod onih s disleksijom. I još nešto, neki ljudi s diskalkulijom mogu biti genijalni u geometriji, statistici, programiranju što znači da taj poremećaj ne mora nužno omesti sve matematičke aspekte, veštine ili sposobnosti.
 
Ipak, ako se ne otkrije na vreme i ne počne terapija, poremećaj može postati doživotna poteškoća.
 
Zato je na roditeljima, učiteljima i nastavnicima velika odgovornost.
 
Teškoće u usvajanju matematike kod djece mogu biti lake, umjerene i teške, pa zato postoji djelimična ili, pak, potpuna matematička poteškoća - diskalkulija ili akalkulija.
 
Kod diskalkulije dijete napreduje u usvajanju matematike, ali mnogo sporije od svojih vršnjaka i neprimjereno svojoj mentalnoj i psihološkoj dobi. Akalkulija je, pak, potpuna nesposobnost usvajanja gradiva iz matematike. U većine je akalkulija sekundarni, stečeni poremećaj, koji se događa u odrasloj dobi zbog moždane lezije ili bolesti središnjeg živčanog sistema. Nastaje zbog toga što su pogođeni dijelovi mozga odgovorni za obavljanje matematičkih operacija.


Kako prepoznati dijete s diskalkulijom?


U učenju matematike sva djeca prave, manje više, grešaka. Djeca kojima je matematika težak predmet, uče sporije i čine više grešaka. No, djeca s diskalkulijom razlikuju se po tome što imaju mnogo neuobičajenih, specifičnih grešaka. 

Simptomi diskalkulije mogu se uočiti i prije nego što dijete krene u školu, ali to može prepoznati samo stručna osoba, logoped. Polaskom u školu vidljivo je da dijete zaostaje u usvajanju pojma broja i količine, procjenjivanja, slijeda i računanja, a takođe se ne snalazi na brojevnoj pravoj, nizovima, određivanju pozicije broja i razvoju matematičkog jezika. Poslije su simptomi vidljivi kod osnovnih računskih operacija, prelazu desetice, tablici množenja, djeljenja, razlomcima i zadacima.

Najčešće poteškoće /greške/ djeteta sa diskalkulijom


1. Dijete pogrešno upotrebljava brojeve pri čitanju, pisanju i računanju.

2. Zamjenjuje jedan broj nekim drugim. Čak i kada računa uz pomoć kalkulatora, djetetov prst stalno pritiska pogrešnu tipku.

3. Dijete zamjenjuje neke druge brojeve, a pritom nije riječ o sličnosti oblika ili prostornog položaja brojeva, ili o pritiskanju tipke kalkulatora koja se nalazi pored one ispravne.

4. Dijete ponavlja isti broj ili radnju više puta te ne može preći na sljedeći korak u pisanju ili računanju. Na primjer, ako je u prvom zadatku bio znak "+", u svim ostalim zadacima sabira bez obzira na to što se znak promijenio.

5. Nakon usvajanja množenja množi i tamo gdje treba sabirati.

6. Dijete ogledalski okreće operacije i brojeve, narušava i okreće redoslijed operacija u izrazima sa više operacija, i u čitanju i u pisanju brojeva.

7. Dijete daje ispravan odgovor, ali mu je potrebno mnogo više vremena nego što je uobičajeno za njegov uzrast.

8. Tokom pismenog računanja u stupcima dijete zapisuje brojeve u uzajamno neprikladnom odnosu i zbog toga dolazi do pogrešnog rezultata.

9. Pogrešno prepoznaje računske simbole i relativan položaj operacija i znakova. Na primjer, "+" prepoznaje kao "-", pa umjesto sabiranja, oduzima.

10. Dijete "preskače" jedan od obaveznih koraka u rješavanju zadatka i veoma slabo pamti i prepoznaje niz brojeva. Može imati teškoće sa pamćenjem ličnog, svog, broja telefona ili neće prepoznati telefonski broj ako je izgovoren ili zapisan na drukčiji način.

Literatura:
http://vita.com.hr/roditelji-i-djeca/kod-pedijatra/item/75-diskalkulija-2-%20-2-=-5?.html

Нема коментара:

Постави коментар